„Człowiek - najlepsza inwestycja"
Gminny Zespół Ekonomicznej Obsługi Placówek Oświatowych w Rudzińcu jest realizatorem projektu pod nazwą :
„Nasza szkoła – naszą szansą – wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich z terenu Gminy Rudziniec”
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Informacje ogólne:
Priorytet IX – Rozwój kompetencji i wykształcenia w regionach
Działanie 9.1 – Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty
Poddziałanie 9.1.2 – Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do Edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych
Tytuł projektu – „Nasza szkoła – naszą szansą – wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich z terenu Gminy Rudziniec”
Okres trwania projektu – 01.02.2010 – 31.12.2010 r.
Cel ogólny:
Głównym celem projektu jest poprawa oferty edukacyjnej szkół prowadzonych przez Gminę Rudziniec oraz wyrównanie szans edukacyjnych ich uczniów poprzez realizację szkolnych programów rozwojowych
Cele szczegółowe:
- - wyrównywanie dysproporcji edukacyjnych poprzez zajęcia wyrównawcze,
- - samorealizacja i rozwój osobisty uczniów poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych pozalekcyjnych pozaszkolnych ukierunkowanych zwłaszcza na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem ITC, przedsiębiorczości, nauk przyrodniczo – matematycznych.
Zasięg projektu:
- 8 Szkół Podstawowych z terenu Gminy Rudziniec, objęcie wsparciem 250 uczniów,
- Publiczne Gimnazjum, objęcie wsparciem 95 uczniów
Działania projektu:
- Dodatkowe zajęcia dydaktyczne służące wyrównywaniu dysproporcji edukacyjnych w zakresie: nauczania zintegrowanego, języka polskiego, matematyki, języka niemieckiego, języka angielskiego oraz przyrody,
- Dodatkowe zajęcia dla uczniów gimnazjum ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych,
- Udział w spektaklach teatralnych, seansach kinowych, wycieczkach edukacyjnych
- Zakup pomocy i materiałów dydaktycznych na potrzeby realizacji zaplanowanych zaplanowanych ramach projektu działań.
Biuro Projektu:
Gminny Zespół Obsługi Ekonomicznej Placówek Oświatowych
ul. Gliwicka 26, pokój nr 2
44-160 Rudziniec
tel. 32/4000 760
godziny pracy:
poniedziałek – środa od godz. 7.30 – 15.30
czwartek od godz. 7.30 – 17.30
piątek od godz. 7.30 – 13.30
Koordynator Projektu:
Iwona Filip
tel. 32/ 4000 715
e-mail: promocja@rudziniec.pl
Specjalista ds. Obsługi finansowej projektu:
Halina Śmiejkowska
Szkolny Koordynator Projektu:
Inga Kubas
Sprawozdanie z realizacji projektu unijnego w Szkole Podstawowej w Bycinie.
W Szkole Podstawowej w Bycinie informacja o fakcie akceptacji złożonego wniosku na realizację projektu unijnego ”Nasza szkoła – naszą szansą – wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich z terenu Gminy Rudziniec” współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego została przyjęta pozytywnie zarówno przez dyrekcję, nauczycieli, jak i rodziców oraz uczniów. W lutym 2010r. rozpoczęto ustalanie harmonogramu działań by realizacja projektu odbywała się płynnie i bez nieprzewidzianych komplikacji.
Nad całym Projektem realizowanym w Szkole, jego obszarami i wszystkimi aspektami kompleksowo czuwa powołany Szkolny Koordynator Projektu – Inga Kubas. Pierwszym krokiem było zebranie kadry nauczycielskiej, która profesjonalnie i z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym przystąpiła do działania. Równocześnie prowadzona była rekrutacji wśród uczniów. Rodzice z troską i zrozumieniem wzięli udział w spotkaniu promującym projekt, a efektem było wyłonienie 30 beneficjentów podzielonych na pięć rodzajów zajęć wyrównawczych:
- nauczanie zintegrowane prowadzone jest przez panią mgr Joannę Zachodną-Walczak,
- matematyka realizowana jest przez panią mgr inż. Annę Skurzok-Pietruszewską,
- j. niemiecki objęła pani Weronika Tomanek,
- j. angielski profesjonalnie poprowadziła pani Agnieszka Krupa,
- j. polski, którym zajęła się pani mgr Ewa Urbańczyk.
Zajęcia są prowadzone w szkolnych salach lekcyjnych w godzinach dogodnych dla uczestników, a rozpoczęto je z dniem 1 marca 2010r.
Szkolny Koordynator Projektu na bieżąco spotykał się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia i wspólnie opracowali listę pomocy naukowych koniecznych dla prawidłowej realizacji zadania, wykaz materiałów biurowych pomocnych przy pracach związanych z projektem. Dzięki temu beneficjenci mogą - zgodnie z zakresem prowadzonych zajęć - dowolnie i bez ograniczeń z nich korzystać. Na spotkaniach sukcesywnie i regularnie powstawały harmonogramy zajęć na kolejne miesiące realizowanego projektu. Zawsze konsultowano je z uczestnikami wybierając optymalne godziny dopasowane do planu lekcji beneficjentów. Rozwiązywano problemy pojawiające się podczas realizacji zajęć. Jednak projekt w Szkole Podstawowej w Bycinie nie napotykał na znaczące przeszkody i w zasadzie odbywał się bez zakłóceń.
Pomocnym i kluczowym ogniwem w tym systemie jest Gminne Biuro Projektu, do którego można się zwrócić w każdej problemowej sprawie. Prawidłowo działająca komunikacja na linii Szkolny Koordynator Projektu a Gminne Biuro Projektu, konstruktywne podejmowanie działań, niwelują każdy problem już w momencie jego powstania. Należy podkreślić, że organizowane spotkania robocze w gminnej siedzibie Projektu były bardzo pomocne, pozwalały też na wymianę doświadczeń pomiędzy Koordynatorami Szkolnymi.
Ważna dla sprawnego funkcjonowania systemu realizacji Projektu w szkole jest też dobra współpraca z Dyrektorem placówki. Uczestnicy zajęć również pozytywnie wypowiadają się o zrealizowanych już godzinach. Ich wiedza i postrzeganie świata zostały wzbogacone, a w szkole pozostały kolorowe prace jako wizualny efekt czynnie przeprowadzonych zajęć.
Bycina, czerwiec 2010 r.
Szkolny Koordynator Projektu
Inga Kubas
Rekrutacja uczestników projektu:
„Nasza szkoła – naszą szansą – wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wiejskich z terenu Gminy Rudziniec”
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Bycinie ogłasza nabór beneficjentów obejmujący uczniów klasy pierwszej roku szkolnego 2010/2011.
Szkolny Koordynator projektu zaprasza na spotkanie informacyjne dla rodziców dniu 16.08.2010r. o godzinie 15.30 gdzie zostanie przedstawiona idea projektu, założenia i cele do osiągnięcia.
Bycina, 10.08.2010 r.
Szkolny Koordynator Projektu
Inga Kubas
Konferencja podsumowująca realizację projektu unijnego w Szkole Podstawowej w Bycinie
Informacja o wpływie projektu na rozwój uczniów – uczestników zajęć.
W Szkole Podstawowej w Bycinie projekt jest realizowany w pięciu zadaniach obejmujących nauczanie zintegrowane, matematykę, j. polski, j. angielski i j. niemiecki. Każde z tych zajęć cieszyło się dużym zainteresowaniem. Oprócz uczniów zrekrutowanych a tym samym obowiązkowo objętych programem – zawsze w zajęciach uczestniczyli tak zwani wolni słuchacze. Zainteresowani opowiadaniami rówieśników też chcieli brać udział w ciekawych i rozwijających spotkaniach edukacyjnych.
Zajęcia stały się jeszcze ciekawsze, gdy włączono do pracy interesujące gry dydaktyczne, które zmieniły zasadniczo formę prowadzenia zajęć. Stały się one atrakcyjniejsze, wprowadziły elementy rywalizacji w dążeniu do założonych przez prowadzącego nauczyciela celów. Ciekawość dzieci umiejętnie sterowana przez pedagoga pozwalała osiągać coraz lepsze wyniki. Uczniowie rozwinęli w sobie nowe umiejętności pomagające poprawić poziom wiedzy, aktywność i odwagę w jej prezentowaniu.
Programy komputerowe również otwarły nowe drogi do rozszerzania wiedzy w nauczaniu dzieci, poszerzyły metody pracy z dzieckiem – pokazały jak można wykorzystać nowe techniki.
Szkolny Koordynator Projektu
Inga Kubas
Sprawozdanie podsumowujące realizację projektu unijnego w Szkole Podstawowej w Bycinie
od lutego do grudnia 2010r.
W Szkole Podstawowej w Bycinie prace nad kształtem, celami, założeniami projektu, jego praktycznym obrazem i wpasowaniem się w realia zajęć szkolnych, trwały już na etapie pisania wniosku koniecznego do ubieganie się o przyznanie tego zadania. Dla wszystkich: uczniów, nauczycieli, administracji było to nowe wyzwanie, z którym chcieliśmy się zmierzyć dla dobra całej społeczności szkolnej.
Informacja o akceptacji wniosku została przyjęta z zadowoleniem ale i odpowiedzialnością. Był to nasz pierwszy unijny projekt, do którego stanęliśmy bez jakiegokolwiek doświadczenia w tym zakresie. Do naszej pomocy i sprawnego przeprowadzenia przez zawiłości projektu pomocą służyło zawsze dostępne Gminne Biuro Projektu i Gminny Koordynator Projektu. Nasza współpraca dotyczyła każdego elementu realizacji, każdego dokumentu i każdego wynikającego problemu. W szkole realizacją zadania zajął się powołany do tej pracy Szkolny Koordynator Projektu. Wielokrotnie spotykaliśmy się by przekazać konieczne informacje, eliminować komplikacje i błędy, wzajemnie sobie pomagać.
Najpierw zaczęliśmy kompletować kadrę do prowadzenia zajęć, potem nastąpił etap rekrutacji uczestników połączony z licznymi spotkaniami z rodzicami i opiekunami dzieci. Te spotkania miały przybliżyć ideę przedsięwzięcia, jego cel i założenia. Ostatecznie nad realizacją projektu w Szkole Podstawowej w Bycinie pracowało 6 nauczycieli, w zajęciach uczestniczyło 32 uczniów, przeprowadzono 5 rodzajów zajęć wyrównawczych: z matematyki, j. polskiego, j. angielskiego, j. niemieckiego i zajęć zintegrowanych. Zrealizowano 177 godzin w czasie 8 miesięcy. Poprzez cały czas praktycznej realizacji projektu otrzymywaliśmy pełne wyposażenie w różnorodne materiały biurowe dostępne zarówno dla beneficjentów jak i prowadzących nauczycieli. Otrzymane pomoce naukowe w postaci książek dydaktycznych, bajek, słowników, płyt DVD z lekturami szkolnymi, ciekawych gier dla młodszych i starszych dzieci, programów komputerowych znacznie uatrakcyjniły prowadzone zajęcia. Uczestnicy chętnie i efektywnie przyswajali przekazywane wiadomości, rozwijali swoje zainteresowania i poprawiali nieustannie poziom wiedzy, uczyli się jak elementy zdrowej rywalizacji pomagają w zdobywaniu wiedzy. Kilkakrotnie przeprowadzone ankiety jasno potwierdzały, że atrakcyjność zajęć została dostrzeżona przez uczniów, że chętnie i aktywnie w nich uczestniczą. Podczas spotkań i rozmów z rodzicami pozytywny odbiór realizowanego projektu był często podkreślany.
Realizacja projektu w placówce szkolnej w Bycinie przebiegała sprawnie i bez większych problemów. Każdy - począwszy od dyrektora, poprzez nauczycieli i uczniów uczestniczących w zajęciach odpowiedzialnie i rzeczowo wypełniał swoje zadania, a dobra współpraca i komunikacja pomogły zdobyć nowe doświadczenia.
Szkolny Koordynator Projektu
Inga Kubas